Philosophy for Children
🧠 Pensare insieme. A scuola con Rosmini
Philosophy for Children – Pensare con Rosmini
Attraverso letture stimolo, film, giochi e momenti di discussione guidata, le classi si sono trasformate in piccole comunità di ricerca, dove tutti possono pensare con la propria testa… ma insieme agli altri.
Il tema scelto varia di anno in anno: si è parlato di amicizia, conflitti e diversità nei percorsi degli ultimi 3 anni, cercando ogni volta un filo conduttore delle attività che facesse da ponte con la figura di Antonio Rosmini, filosofo roveretano. Una parte del percorso si è svolta anche all’interno di Casa Rosmini, con il supporto di Eleonora Bressa e Padre Mario Pangallo, rendendo ancora più vivo il legame con la città e il patrimonio architettonico, storico e culturale di Rovereto.
Il progetto ha avuto un grande riscontro da parte di studenti e insegnanti, che hanno chiesto di poterlo ripetere e ampliare. È una proposta educativa che unisce cuore e ragione, e dimostra che la filosofia può diventare una risorsa preziosa anche tra i banchi della scuola.
Referenti del progetto
- Paolo Bonafede
- Sabrina Madeddu
- Chiara Tamanini
Collaboratori/trici stabili
- Barbara Celadon
- Maria Tresso
- Eleonora Bressa
- Padre Mario Pangallo
🇬🇧 Thinking Together. At School with Rosmini
Philosophy for Children – Thinking with Rosmini
Learning to think, to ask questions, to dialogue. That’s the spirit of Philosophy for Children – Thinking with Rosmini, a project launched by the Antonio Rosmini Research Centre at the University of Trento and funded by Rovereto Municipality.
Since 2022–2023 school year, pupils from several schools in Rovereto took part in a unique experience: not a course on the history of philosophy, but a hands-on opportunity to practice philosophy in the classroom.
Through storybooks, films, games and guided discussions, each class became a community of inquiry, where everyone could think independently—together.
The topic chosen varies from year to year: we have been talking about friendship, conflict and diversity over the past three years, each time searching for a common thread in the activities that bridges the gap with the figure of Antonio Rosmini, the renowned local philosopher. Part of the activities even took place inside Casa Rosmini, deepening the bond with the city’s cultural heritage.
The project was warmly received by both students and teachers, who expressed their wish to repeat and expand the experience. This educational journey blends reason and emotion, and shows how philosophy can become a powerful and meaningful tool—even at school.
Project Coordinators
- Paolo Bonafede
- Sabrina Madeddu
- Chiara Tamanini
Ongoing Contributors
- Barbara Celadon
- Maria Tresso
- Eleonora Bressa
- Padre Mario Pangallo